دانستن مراحل ارتودنسی اولین قدم برای شماست که می خواهید دندان هایی تمیز و زیبا برای خود یا عزیزانتان داشته باشید. البته زیبایی تنها دستاورد ارتودنسی نیست. مرتب نگه داشتن دندان ها از ایجاد پلاک، حفره، تیرگی و آسیب به دندان ها جلوگیری می کند. اگرچه زیبایی صورت شما یکی از مهم ترین نتایج ارتودنسی است.

با ما همراه باشید تا با مراحل بعدی ارتودنسی دندان آشنا شوید.

چه کسانی باید مراحل ارتودنسی را انجام دهند؟

داوطلبان ارتودنسی دندان به دو گروه اصلی طبقه بندی می شوند:

کسانی که به نظافت و دندان های خود اهمیت می دهند.

برای کسانی که سلامت دندان و بهداشت دهان و دندان برایشان بسیار مهم است.

درمان ارتودنسی چند مرحله دارد؟

هم حجم زیاد و هم کولونوسکوپی در چند مرحله انجام می شود که باید توسط پزشکان متخصص انجام شود. انتخاب بهترین دندانپزشک اولین قدم شما برای داشتن بهترین تجربه صاف کردن است. پس از آن می توانید با خیال راحت دندانپزشک خود را به پزشک بسپارید و منتظر نتیجه باشید. به طور کلی، روش دو چانه شامل 7 مرحله است:

مشاوره دادن

عکس گرفتن

تشکیل

ترمیم دندان

داخل پرانتز

مراقبت از دندان

آزمایشات منظم

در زیر هر مرحله را به تفصیل شرح می دهیم.

فاز اول ارتباط دندانپزشکی ⇐ ارتباط

مرحله برنامه ریزی شامل معاینه، مشاوره و ارزیابی دندان های شماست. در این مرحله بیمار در مورد مشکلات دندان و فک خود با پزشک صحبت می کند و هدف از ارتودنسی خود را توضیح می دهد. در این مرحله بی نظمی دندان ها و انحرافات فک و دندان بررسی می شود تا بهترین تصمیم برای صاف کردن دندان گرفته شود.

گاهی اوقات دندانپزشک شما به این نتیجه می رسد که مشکلات دندانی شما با ارتودنسی قابل درمان است. گاهی اوقات از جراحی فک برای درمان کامل مشکلات فک و دندان استفاده می شود. البته تصمیم نهایی در مورد انتخاب روش های درمانی و روش ارتودنسی مناسب پس از معاینه دقیق و عکس برداری از دندان ها به تعویق می افتد.

فاز دوم ارتودنسی ⇐ مرحله تصویربرداری دندان:

تصویربرداری مرحله دوم روش های ارتودنسی است. تنها با عکاسی از دندان ها می توانید تشخیص دهید که کدام روش ارتودنسی برای شما بهترین است و آیا نیاز به جراحی فک دارید یا خیر. بسته به تشخیص دندانپزشک، ممکن است به OPG (اشعه ایکس دندان) یا تصویربرداری دیجیتال از فک و دندان نیاز داشته باشید.

عکس OPG موقعیت دندان ها و ریشه های آنها را در فک شما نشان می دهد. به علاوه با کمک عکس های دیجیتالی که از دندان ها گرفته شده است، می توان موقعیت تک تک دندان ها را نسبت به دندان های دیگر با دقت بیشتری بررسی کرد. این تصاویر کامپیوتری تصویر دندان ها را چندین برابر بزرگ کرده و کوچک ترین ویژگی های دندان و فک را نشان می دهد.

مرحله سوم ارتودنسی دندان ⇐ مرحله تشکیل دندان:

قالب گیری دندان سومین مرحله ارتودنسی فک بالا و پایین است. متخصص ارتودنسی برای درک بهتر وضعیت دندان های شما قالبی از دندان های شما آماده می کند. این قالب وضعیت دندان ها را قبل و بعد از ارتودنسی مشخص می کند.

مرحله چهارم استخوان ⇐ مرحله ترمیم دندان:

در بسیاری از موارد بیمار نیاز به کشیدن یک یا چند دندان دارد که در این صورت باید قبل از قرار دادن بریس ها کشیدن دندان ها و درمان آثار آنها انجام شود. گاهی اوقات نیاز به درمان ریشه یا ریشه است که قبل از درمان ارتودنسی انجام می شود. درمان پوسیدگی باید قبل از شروع درمان ارتودنسی انجام شود.
 

مرحله پنجم ارتودنسی دندان ⇐ مرحله نصب براکت:

از ابتدا تا پایان مراحل ارتودنسی، مرحله بعدی قرار دادن بریس بر روی دندان های شماست. قبل از این مرحله انتخاب روش ارتودنسی و نوع براکت انجام شد. زمان استفاده از بریس بسته به نوع بریس انتخابی بین نیم ساعت تا دو ساعت متغیر است. ارتودنسی انواع مختلفی دارد. توسط دندانپزشک برای بیمار در طی مراحل ارتودنسی انتخاب می شود. به طور خلاصه انواع ارتودنسی به شرح زیر است.

ارتودنسی ثابت

ارتودنسی متحرک

ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی شیطان

ارتودنسی لینگوال

مرحله ششم ارتودنسی دندان مرحله مراقبت از دندان:

مراقبت از دندان یکی از مهمترین جنبه های ارتودنسی دو فک است که باید تا زمانی که بریس ها روی دندان قرار دارند انجام شود.

از مهمترین اقدامات درمانی که در این مرحله باید انجام شود، باید به چند مورد اشاره کرد:

بعد از هر وعده غذایی دندان های خود را مسواک بزنید.

از یک مسواک کوچک و نرم برای پاک کردن بقایای مواد غذایی بین براکت ها استفاده کنید.

نحوه صحیح مسواک زدن دندان ها با بریس را یاد بگیرید و از مسواک های مخصوص ارتودنسی برای تمیز کردن دندان های خود استفاده کنید.

تا حد امکان از خوردن غذاهای چسبناک و شیرین خودداری کنید.

بعد از غذا برای تمیز کردن دندان ها از نخ دندان استفاده کنید.

بریس های متحرک را پس از خارج شدن از دهان در محل مخصوص خود قرار دهید.

از غذای جامد خودداری کنید.

در صورت احساس درد، از مسکن های تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.

مراقب بریس های روی دندان خود باشید.

از خوردن غذاها و نوشیدنی های رنگی خودداری کنید.

روش های ارتودنسی از ابتدا تا انتها

مرحله هفتم ارتودنسی دندان ⇐ مراجعه دوره ای به متخصص ارتودنسی:

پس از قرار دادن بریس ها روی دندان ها، شما باید در زمان های تعیین شده توسط متخصص برای معاینه به پزشک مراجعه کنید. در هر یک از این جلسات، دندانپزشک بریس ها را تنظیم می کند و دندان های شما را در یک راستا کامل حرکت می دهد.

لینک منبع: https://payju.ir/content/متخصص-ارتودنسی-شیراز