امروزه تعدادی از افراد برای رفع ریزش مو و داشتن ظاهری بهتر به جراحی کاشت مو روی می آورند، اما شاید این افراد ندانند که کاشت مو عوارض ناخوشایندی دارد. بر اساس آمار ISHRS (انجمن بین المللی جراحی ترمیم مو) در سال 2006، تعداد جراحی های کاشت مو در آمریکا 100455 مورد بوده که این تعداد در سال 2014 به 112409 مورد رسیده است. در عین حال ما گسترش جهانی داریم. در این سرشماری از 225799 تا 39748 مورد مشاهده شده است. جالب است بدانید که در کشورهای آسیایی تعداد موها بین سال های 2006 تا 2014 دو برابر شده است. با گذشت سال ها کاشت مو بسیار رایج شده است اما باید بدانید که این روش هیچ عارضه ای ندارد و سلامت فرد را به خطر می اندازد. در ادامه به برخی از عوارض کاشت مو اشاره خواهیم کرد. پس در کلینیک دکتر زیبایی بمانید. غنا:

توجه: در انتهای این مقاله پرسشنامه ای برای پاسخ به این سوال وجود دارد که آیا ریزش موی شما طبیعی است یا خیر. برای پاسخ به این 6 سوال وقت بگذارید و ذهن شما از ناشناخته ها پاک خواهد شد.

عوارض کاشت مو

این مشکلات برای بیماران مختلف متفاوت است. برخی از بیماران ممکن است پس از عمل کاشت هیچ مشکلی نداشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است یک یا چند مورد از مشکلات زیر را تجربه کنند.

1. تورم بعد از جراحی

یکی از مشکلاتی که اکثر بیماران کاشت مو بعد از جراحی با آن مواجه هستند تورم بعد از جراحی است که در اثر تجمع مایع بینابینی زیر پوست ایجاد می شود و در ناحیه تحت درمان شروع به ترشح می کند. در حال حاضر علت دقیق این عارضه شناسایی نشده است، اما مطالعه ای در سال 2014 انجام و در مجله بین المللی تریکولوژی منتشر شد که نشان داد 42.47 درصد از بیماران پس از کاشت مو از این مشکل رنج می برند. در این مطالعه نتایج کاشت مو در 73 بیمار مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت که با درمان زیاد می توان بدون آسیب رساندن به فرد برای مدت طولانی از شر این عارضه خلاص شد.

2. خونریزی

در مطالعه ذکر شده قبلی، 1.37 درصد از بیماران در حین جراحی خونریزی شدید داشتند. خونریزی شدید هنگام کاشت مو طبیعی نیست. و اغلب به دلیل اشتباه جراح یا عدم تجربه اتفاق می افتد.

3. فولیکول های مو را بشویید

با توجه به مطالعات بالا، یکی از مشکلات رایجی که بیماران پس از کاشت مو با آن مواجه می شوند، التهاب فولیکول مو است. این مشکل به صورت آکنه یا زخم در ناحیه کاشت مو به وجود می آید، زیرا فرد بسیار غمگین و دردناک است و زیبایی او آسیب می بیند. این مطالعه نشان داد که 29/23 درصد از بیماران مبتلا به التهاب فولیکولی بودند.

4. نازک شدن مو

در بسیاری از موارد، کاشت مو اثرات منفی و نامطلوبی را در ناحیه ای که تار مو از آن برداشته شده، به جا می گذارد. کم پشتی مو در این قسمت کاملاً شایع و مکرر است و این مشکل باعث ایجاد اضطراب زیادی در بیماران می شود زیرا می خواهند موهای از دست رفته خود را ترمیم کنند و اکنون قسمت دیگری از سر آنها در حال ریزش است و حتما چنین اتفاقی خواهد افتاد. طعم را دوست ندارم در اغلب این موارد، نازک شدن تارهای مو مدت زیادی طول نمی کشد و پس از مدت کوتاهی، موهای فرد با تراکم طبیعی و ثابت شروع به رشد می کند.

5. پلانوپیلاریس بدخیم (LPP)

این یک نوع بسیار شدید فولیکولیت است که باعث التهاب شدید فولیکول های مو و تعداد زیادی ضایعات در محل کاشت مو می شود. در سال 2012، مطالعه ای در این زمینه انجام شد و در مجله انگلیسی درماتولوژی منتشر شد، که نشان داد این بیماری در نهایت منجر به آلوپسی (ریزش برخی یا همه موها در یک ناحیه) می شود و ریزش موی شدیدتر می تواند منجر به ریزش مو شود. . اما لیکن پلانوپیلاریس یکی از عوارض کمتر شایع کاشت مو است. در مطالعات ذکر شده تنها 7 بیمار پس از کاشت مو دچار این عارضه شدند که البته هیچ یک از آنها قبل از عمل سابقه لیکن پلانوپیلار نداشتند.

6. خارش

در حین کاشت مو، برش های بسیار کوچکی در پوست سر ایجاد می شود که صدها یا گاهی هزاران فولیکول مو آسیب دیده و باعث تورم در محل جراحی می شود. البته بیماران نباید این ناحیه را بخارپز کنند، در غیر این صورت زخم ها پاره می شوند و زمان لازم برای بهبود زخم افزایش می یابد. شستن روزانه موها با شامپوی مخصوص بدون عطر باعث کاهش و تسکین خارش می شود.

7. حیله گری

بر اساس مطالعه ای که در سال 2014 در مجله بین المللی تریکولوژی منتشر شد، 10 درصد از بیماران پس از کاشت مو نوعی بی حسی را در محل جراحی تجربه می کنند که تا هفته ها ادامه خواهد داشت، اما یکی از عوارض موقت و موقت کاشت مو است. . . آن را می گیرد و به مرور زمان بدنش با شرایط فعلی سازگار می شود و این بی حسی از بین می رود.

8. سکسکه

تا 4 درصد از بیماران پس از کاشت مو سکسکه را تجربه می کنند، اما سکسکه یکی از عوارض شایع این نوع جراحی نیست. انجمن ترمیم مو علت سکسکه پس از کاشت مو را تحریک موضعی انتهای عصب در حین جراحی اعلام کرده است. تحریک شبکه عصبی گردن باعث سکسکه در فرد می شود. به همین دلیل است که پس از جراحی برای جلوگیری از سکسکه، استروئید تجویز می شود.

9. کیست

این کیست ها اغلب در محل کاشت مو ایجاد می شوند و زمانی که حجم زیادی از مو کاشته می شود، خطر ایجاد کیست افزایش می یابد. کیست ها از نظر اندازه متفاوت هستند و اغلب به رنگ بنفش هستند. خوشبختانه کیست ها خوش خیم هستند و پس از 2 تا 3 هفته ناپدید می شوند.

10. از دیگر عوارض جانبی منفی کاشت مو; جراحت

اغلب، یک زخم مورب یا شکاف در محل اهدا کننده مو ایجاد می شود. خطر پارگی ضایعات بسیار کم است اما ضایعات عرضی در 15 درصد بیماران دیده می شود. برای اینکه این زخم ها به کیفیت ظاهر فرد آسیب نرسانند، بهتر است زخم ها را با موهای اطراف ناحیه تحت درمان پوشانده و از دید پنهان کنید، اما گاهی اوقات مو در این ناحیه رشد نمی کند. گاهی اوقات ظاهر یک جای زخم انسان را عصبانی می کند و چاره ای جز این نخواهد داشت که موهایش را خیلی بزرگ کند تا جای زخمش دیده نشود.
 

چه کسی نباید مو رشد کند؟

کاشت مو یک روش جراحی نسبتاً بی خطر است و عوارض جانبی آن معمولا موقتی است، اما اگر هر یک از موارد زیر در مورد شما صدق می کند، نگران کاشت مو نباشید.

اگر قسمت دهنده مو به طور کامل برنگردد.

زنانی که از ریزش موی شدید و گسترده رنج می برند.

افرادی که اسکارهای کلوئیدی را تجربه کرده اند. اسکار کلوئید یک زخم بزرگ و برآمده است که پس از جراحی در ناحیه تحت درمان ظاهر می شود.

اگر داروهایی مصرف می کنید که باعث ریزش مو می شوند، مانند داروهای شیمی درمانی.

افرادی که موهایشان غیر طبیعی و نامناسب است.

نتیجه

می توان عوارض جانبی متعدد کاشت مو را تصور کرد، اما در کل این روش نسبتاً ایمن است. در بیشتر موارد، این عوارض غیرقابل برگشت هستند، اما می توانند ظاهر فرد را تهدید کنند و آسیب های جبران ناپذیری به بار آورند. از جمله عوارض طولانی مدت کاشت مو که بسیار شایع است، انواع اسکار است، بنابراین افرادی که اسکار کلوئیدی دارند باید از انجام این عمل خودداری کنند.

مطالعه از منبع: https://payju.ir/content/لیست-کلینیک-های-کاشت-مو-در-شیراز