قرارداد پشتیبانی و نگهداری شبکه بیانیه ای از تعهدات و مسئولیت های شخص یا تیمی است که در ازای دریافت مقدار مشخص یا متغیر پول، ملزم به ارائه خدمات به یک شرکت شخص ثالث در یک دوره کوتاه یا بلند مدت است. . بسته به مذاکراتی که در این زمینه انجام می شود، در قرارداد موارد مختلفی ذکر می شود، اما چارچوب مشخص مشخصی برای قرارداد وجود ندارد که مورد توافق طرفین باشد.

یک قرارداد پشتیبانی شبکه ممکن است شامل نظارت و نگهداری کامل زیرساخت باشد، در این صورت شرکت دریافت کننده باید دسترسی ویژه ای را به ارائه دهنده خدمات برای ارزیابی از راه دور وضعیت شبکه ارائه دهد، یا ممکن است محدود به تجهیزات سخت افزاری یا نرم افزاری باشد. مورد شرکت موظف به شناسایی مشکلات و رفع آنها می باشد.

این سوال پیش می آید که چه شرکت هایی باید قرارداد تامین را امضا کنند؟ این وسعت شبکه است. بستگی به تعداد کارکنان شرکت و نوع خدماتی که شرکت ارائه می دهد دارد. برای مثال اگر تعداد کارکنان یا تعداد تجهیزات محدود باشد. بهتر است برای پشتیبانی شبکه با شرکت های خدماتی قرارداد ببندید اما اگر حجم کار زیاد باشد و کارمندان زیادی در شبکه مشغول به کار باشند. این عملا غیرممکن است. بهتر است برای رسیدگی به امور مهم با یک تیم متخصص شبکه حرفه ای قرارداد بلندمدت ببندید تا یک نفر به تنهایی به تمامی امور رسیدگی کند.
شرکت دایان شبکه کاران، شرکت راه اندازی شبکه های کامپیوتری، خدمات کامپیوتری را به شما ارائه می دهد.
هنگام عقد قرارداد بهتر است به نکات زیر توجه شود:

همه درخواست ها باید در قراردادی نوشته شوند تا مسئولیت های ارائه دهنده خدمات و نیازهای دریافت کننده خدمات مشخص شود.

مدت زمان حمایت باید تعیین شود. این دوره ممکن است از چند ماه تا یک سال طول بکشد.

نحوه دریافت هزینه باید مشخص شود.

بخش مهمی از قرارداد نحوه شکستن آن است. در این قسمت هر یک از طرفین باید شرایط فسخ قرارداد را مشخص کنند.

هویت واقعی شخص یا شخص حقوقی شرکتی که قرار است با آن قرارداد منعقد شود باید به وضوح در قرارداد قید شود.

خدماتی که شرکت پشتیبانی شبکه ارائه خواهد کرد باید به خوبی مستند باشد.

شرایط حمایت از زیرساخت ها باید در روزهای آخر هفته مشخص شود.

در صورت وجود مشکل یا تعارض بین این دو، چگونه باید مشکل را حل کرد؟ (مثلاً آیا باید برای شخص ثالث یا شرکت مورد تایید هر دو طرف ارسال شود؟)

چه مواردی در سرویس گنجانده نشده است؟

شرایط دریافت غرامت چیست؟

نکته مهمی که برخی از شرکت ها نادیده می گیرند اما می تواند در آینده به یک موضوع تبدیل شود، شرایطی است که تحت آن نام گیرنده برای اهداف بازاریابی استفاده می شود. معمولاً شرکت ها یا افرادی که خدمات پشتیبانی شبکه را ارائه می دهند از نام شما در بازاریابی خود استفاده می کنند. بد نیست برای جلوگیری از بروز مشکل در این زمینه به این موضوع اشاره کنید.

پس از امضای قرارداد، هیچ تغییری در قرارداد مجاز نیست مگر اینکه به صورت کتبی بین طرفین توافق شود.

این توافقنامه باید در چارچوب قوانین کشور تنظیم شود. لطفا توجه داشته باشید که هرگونه تخلف در این زمینه می تواند عواقب قانونی برای هر دو طرف به دنبال داشته باشد.

قرارداد باید در قالب ساختاری مانند پیش نویس اول، پیش نویس دوم و غیره تنظیم شود.

دو نسخه از قرارداد باید تهیه و توسط طرفین امضا شود.

نوع خدمات ارائه شده باید در قرارداد درج شود.

تعیین شرایط تمدید خودکار یا فسخ قرارداد.

توصیه هایی برای تیم پشتیبانی شبکه

اگر به عنوان یک کارشناس پشتیبانی مستقل یا به عنوان یک تیم متخصص با یک ارائه دهنده خدمات پشتیبانی شبکه قرارداد می بندید، بهتر است برای داشتن یک تجربه کاری دلپذیر به نکات زیر توجه کنید:

تمام خدمات ارائه شده را ضبط و بایگانی کنید و به شرکت میزبان گزارش دهید.

هنگام انتقال سخت افزار به خارج از سایت، تمام مشخصات سخت افزاری و نرم افزاری، شماره سریال دستگاه و غیره را مستند کنید. و فاکتور در اختیار شرکت قرار دهید.

در صورت تعمیر تجهیزات معیوب، لیست دقیق قطعات تعویض شده را در اختیار مشتری قرار دهید.

هر از چند گاهی به مرکز مربوطه مراجعه کنید.

نرم افزارهای زیرساختی مانند سیستم عامل و آنتی ویروس را به طور مداوم به روز کنید.

در صورت تمایل، مشاوره فنی شبکه را برای بهبود عملکرد شبکه به مشتری ارائه دهید.

لیست نگهداری و پشتیبانی شبکه

چک لیست شبکه به خدمات و عملیاتی اشاره دارد که باید در نگهداری و پشتیبانی شبکه در نظر گرفته شود. متاسفانه تهیه چک لیست برای نگهداری و پشتیبانی سرور و شبکه کار ساده ای نیست، زیرا شبکه سازمان فرمت خاصی ندارد و هر سازمانی بر اساس سیاست ها و برنامه های استراتژیک اقدام به تهیه شبکه می کند. به همین دلیل باید چک لیستی با توجه به شبکه پشتیبانی تهیه شود.

به عنوان مثال، چک لیست پشتیبانی شبکه ممکن است فقط مسائل نرم افزاری را پوشش دهد، شامل وضعیت مدیریت زیرساخت مجازی سازی، زیرساخت شبکه، به ویژه کابل کشی و یکپارچگی سخت افزار باشد، یا تمام موضوعات مرتبط با شبکه را پوشش دهد. ترکیب این عوامل ساختاری متفاوت از چک لیست دارد. برای ایجاد یک چک لیست دقیق و دقیق، باید تا حد امکان اطلاعات بیشتری در مورد شبکه به دست آورید. چک لیست ها دارای برخی ویژگی های مشترک هستند.

سازمان های حرفه ای چک لیست را به دو قسمت تقسیم می کنند که قسمت اول شامل نکات فنی و نکات کلی و قسمت دوم شامل موارد ویژه می باشد. به عنوان یک تیم حرفه ای پشتیبانی شبکه یا تعمیر و نگهداری شبکه، در صورت توجه به نکات مهم در تهیه چک لیست، قادر به پشتیبانی بهتر از شبکه ها خواهید بود.