کارت اقامت ترکیه یا کیملیک ترکیه مجوزی است که به شما اجازه می دهد بیش از 3 ماه در ترکیه بمانید. همانطور که می دانید شهروندان ایرانی می توانند بدون ویزا وارد ترکیه شده و بدون مجوز به مدت سه ماه در ترکیه اقامت داشته باشند. اما اگر فردی بخواهد بیش از سه ماه در ترکیه بماند باید کارت کیملیک ترکیه بگیرد. در این مقاله توضیحات کاملی در مورد شرایط و ضوابط دریافت کیملیک کارت ترکیه، هزینه دریافت کارت کیملیک ترکیه، مدارک مورد نیاز برای دریافت کارت کیملیک ترکیه و نحوه تمدید آن ارائه می دهیم. با موسسه مهاجرتی شاهان همراه باشید.

کارت کیملیک ترکیه یا کارت اقامت ترکیه چیست؟

کیملیک ترکی چیست؟ کلمه کیملیک در زبان ترکی به معنای هویت است و هر شهروند این کشور دارای یک کارت کیملیک است که با نام T.C.kimlik kart نیز شناخته می شود که مشابه کارت ملی ایران است و اطلاعات شناسایی شهروندی آن به زبان ترکی نوشته شده است. ایرانیان و خارجیانی که قصد اقامت بیش از سه ماه در ترکیه را دارند باید دارای مجوز اقامت ترکیه باشند. این اجازه اقامت در قالب کارت اقامت در اختیار متقاضی قرار می گیرد. این کارت کیملیک با نام کارت خارجی یا کارت اقامت ترکیه نیز شناخته می شود.

از زمان عبدالحمید به خارجی هایی که قصد اقامت در ترکیه را دارند کارت کیملیک داده می شود. اطلاعات درج شده روی کارت کیملیک شامل نام و نام خانوادگی بازدیدکننده، تاریخ تولد، تابعیت و محل سکونت است. مهم ترین اطلاعات این کارت، شماره کارت کیملیک یا شماره کیملیک است که با 99 برای خارجی ها شروع می شود.

این شماره همان کد ملی در ایران است و برای استفاده از خدمات دولت الکترونیک و یا انجام سایر فعالیت ها، یک فرد مقیم ترکیه به شماره کیملیک نیاز خواهد داشت. پشت کارت کیملیک حاوی اطلاعاتی مانند تاریخ صدور و تاریخ انقضای کیملیک است. دارندگان اقامت ترکیه باید تاریخ انقضای کارت کیملیک خود را بدانند و کارت کیملیک خود را قبل از انقضای آن تمدید کنند. عکسی از کیملیک ترکیه را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

شرایط اخذ کارت کیملیک ترکیه

اقامت ترکیه معمولا یک ساله است و یک خارجی می تواند از راه های ساده مانند اجاره خانه، خرید ملک یا تحصیل و ... اقامت ترکیه را دریافت کند. اگر شرایط اقامت در ترکیه را ندارید، شرایط را ندارید. از نظر اداره مهاجرت شانس اخذ و اخذ شناسه ترکیه بسیار کم خواهد بود.

یکی دیگر از شرایط دریافت کیملیک ترکیه این است که حتما برای خود بیمه درمانی خریداری کرده باشید و هیچ اقدامی که خلاف قوانین مهاجرتی ترکیه باشد انجام ندهید. تخطی از قوانین مهاجرت ترکیه جرم محسوب نمی شود و اگر خارجی بدون مجوز کار ترکیه یا چالیشما ازین در ترکیه کار کند، قانون مهاجرت را نقض کرده است و نمی تواند کارت را دریافت کند. یکی دیگر از مواردی که ناقض قانون مهاجرت است، عدم درخواست به موقع و پس از اتمام مدت قانونی اقامت در ترکیه برای کیملیک است.

نحوه دریافت نقشه کیملیک ترکیه

لطفا توجه داشته باشید که برای دریافت کیملیک ترکی باید در این کشور حضور داشته باشید، زیرا برخی از مراحل اداری بستگی به حضور شما دارد و این مراحل را نمی توان به صورت خارجی انجام داد. در این قسمت مراحل اخذ شناسنامه ترکیه را به صورت مرحله به مرحله توضیح خواهیم داد.

مرحله اول: خرید بیمه درمانی در ترکیه

اولین قدم برای دریافت کارت کیملیک، خرید از بیمه سلامت ترکیه است، زیرا هنگام پر کردن فرم درخواست کیملیک (فرم رندوو) باید اطلاعات بیمه درمانی خود را نیز وارد کنید. خرید بیمه درمانی در ترکیه آسان است. در مورد ارزش آن در فصل های بعدی بیشتر توضیح خواهیم داد.

مرحله دوم: فرم درخواست Kymlik یا فرم Rendvo را تکمیل کنید

شهروندان خارجی حتی اگر یک روز بیشتر از موعد مقرر در ترکیه بمانند، باید فرم را پر کنند. این فرم در مرکز ثبت ترکیه کیملیک موجود است. بنابراین، مرحله دوم برای دریافت کیملیک پر کردن فرم در وب سایت مهاجرت ترکیه است. متقاضیان دریافت کارت اقامت ترکیه باید فرم قرار ملاقات را با دقت پر کنند و در قسمت استخدام چیزی ننویسند.

زیرا طبق قوانین مهاجرتی شما نمی توانید بدون مجوز کار در ترکیه (چالیشما ازین) در ترکیه کار کنید و اگر در هنگام ساخت فرم رندوا مشخص شود که بدون مجوز در ترکیه کار کرده اید، درخواست به زبان ترکی ارسال می شود. روستا مردود است پس از تکمیل فرم درخواست کیملیک، هنگام مراجعه به اداره مهاجرت ترکیه به شما اطلاع داده می شود.

مرحله سوم: شماره مالیات ترکیه یا فرم ثبت نام خود را دریافت کنید

برای افتتاح حساب بانکی یا انجام هر کار اداری دیگری در ترکیه، باید کد مالیاتی ترکیه یا مدرک ثبت نام را دریافت کنید. بنابراین برای گرفتن کیملیک باید کد مالیاتی هم بگیرید چون وقتی حضوری برای مصاحبه سند کیملیک مراجعه کنید به این کد نیاز خواهید داشت.

مرحله چهارم: بستن قرارداد اجاره با دفتر وکالت ترکیه

اجاره خانه در ترکیه یکی از بهترین راه های اخذ اقامت این کشور می باشد. دفتر اسناد رسمی یک دفتر اسناد رسمی در ایران است. اگر خانه ای را برای اقامت در ترکیه اجاره می کنید، باید قرارداد اجاره را در دفتر اسناد رسمی امضا کنید. این شغل به عنوان محضر اسناد نیز شناخته می شود، بنابراین اگر در جایی شنیدید که باید سند یا قرارداد اجاره را محضری کنید، باید به دفتر اسناد رسمی در ترکیه مراجعه کنید و این دفتر در قرارداد مهر و موم می شود.

مرحله پنجم: پرداخت هزینه های مدیریت کارت Kymlik

برای دریافت کارت کیملیک باید هزینه های اداری مربوطه را پرداخت کرده و رسید دریافت کنید. هزینه های کیملیک ترکیه را در ادامه مقاله به تفصیل توضیح خواهیم داد اما به طور کلی هزینه های اداری مربوط به اخذ کارت اقامت ترکیه شامل هزینه صدور عنوان زمین ترکیه و کارت کیملیک می باشد.

مرحله Kaping enem: شرکت در مصاحبه اقامت ترکیه

پس از تکمیل فرم بازگشت، هنگام مراجعه حضوری به اداره مهاجرت ترکیه به شما اطلاع داده می شود. شما باید با مدارک لازم به موقع در اداره مهاجرت ترکیه حاضر شوید و مراحل اداری را برای ارسال پرونده خود انجام دهید.