حفظ امنیت و آرامش یکی از جدی ترین مسائلی است که همه برای دستیابی یا بهبود آن در زندگی خود تلاش می کنند. شاید مدت زیادی از ظهور دزدگیر ساختمان و آلارم مکان در بازار نگذشته باشد، اما این سیستم ها به سرعت رشد کرده اند و بسیار محبوب هستند.

طبیعی است که نگهداری از خانه یا همان حفاظت از فروشگاه با سرمایه زیاد یکی از کارهایی است که صاحبان خانه باید از آن زمان بدانند. بر اساس نوع کاربری و محیطی که دزدگیر در آن نصب شده است، سنسورهای مختلفی در آن تعبیه شده است. سنسورهای هشدار مکان به محرک های محیطی مانند شوک، آتش یا حرکت پاسخ می دهند و نظارت و کنترل محیط را تسهیل می کنند. قبل از خرید دزدگیر بهتر است اطلاعات کافی کسب کنید تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید. در ادامه شما را با سیستم های اعلام سرقت و عملکرد آنها آشنا می کنیم.

دزدگیر ساختمان چیست؟

سیستم دزدگیر مسکونی یک سیستم ضد سرقت است که از سنسورهای مختلف و تجهیزات مختلف برای اطلاع صاحبان خانه از خطر سرقت استفاده می کند. دزدگیر ساختمانی نه تنها به عنوان دزدگیر خانه، بلکه در مکان های عمومی و مهم مانند ادارات و فروشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

دزدگیر منزل به اشکال مختلفی مانند دزدگیر ساده مبتنی بر آژیر و دزدگیر محلی، دزدگیر با سیستم دزدگیر و دزدگیر با شماره گیر سیم کارت ارائه می شود. زنگ حضور می تواند شماره های مهم را از طریق خط ثابت نیز فعال کند، اما نکته مهم این است که در صورت قطع شدن خطوط تلفن، عملکرد آنها متوقف می شود. بنابراین دزدگیر دزدگیر در مکان هایی که سیم کارت قابل اعتمادتر است.

استفاده از دزدگیر ساختمان در مناطق مختلف

با شنیدن نام سرقت، ناخودآگاه به یاد سارقان می افتیم. اما کاربرد دزدگیر ساختمان تنها به دزدگیر خانگی محدود نمی شود. سیستم های هشدار در ساختمان های اداری، مسکونی، تجاری، صنعتی و نظامی و حتی برای نظارت بر زندان ها استفاده می شود.

کاربرد سیستم ضد سرقت بسته به نوع سنسور مورد استفاده متفاوت است. همچنین دزدگیر ساختمانی در فضاهای بزرگ و کوچک عملکردهای مختلفی را انجام می دهد. با این حال، دزدگیر ساختمان عموماً برای محافظت از جان و مال ساکنان یا سازمان ها استفاده می شود. برخی از دزدگیرها فقط برای اهداف نظارتی استفاده می شوند و سارقانی که با مکان های هشدار دهنده مواجه می شوند با مشکل جدی مواجه می شوند. برخی دیگر از سیستم های امنیتی خانه با هدف جلوگیری از حوادثی مانند آتش سوزی به سنسورهای مختلفی مجهز شده اند. دزدگیر محلی نیز می تواند به سیستم دوربین مداربسته متصل شود و عملکرد بیشتری داشته باشد.
دزدگیر صنعتی و منزل را از شرکت مرکزی آژیر بگیرید.
ویژگی های هشدار ساختمان

نوع دزدگیر در یک ساختمان بسته به کاری که از ما انتظار می رود دارای ویژگی های متفاوتی است. به عنوان مثال، اعلان‌های ساختمان بدون سیستم هشدار فقط وظیفه نظارت و کنترل محیطی را بر عهده دارند. سیستم های پیشرفته مجهز به قابلیت نمایش و ضبط تصویر هستند. به طور معمول، دزدگیرهای سرقت مجهز به یک یا چند سنسور برای تشخیص و تشخیص دسترسی غیرمجاز و یک سیستم هشدار برای اطلاع مالک یا افسر هستند. آگهی های ساختمان معمولاً دارای اجزای زیر هستند:

• واحد کنترل ساختمان یا تابلوی کنترل

• سنسور یا سنسورها

• دستگاه های هشدار دهنده

• اتصال داخلی

• تجهیزات ایمنی

قسمت اصلی سیستم دزدگیر ساختمان، تابلوی کنترل یا مرکز کنترل دزدگیر است. این قسمت سیگنال ها و داده های ورودی لازم را پردازش می کند. نوع اطلاعات بسته به نوع سنسورهای مورد استفاده متفاوت است و می تواند لرزش، صدا یا نظارت بر حرکت باشد. تیم هشدار مسئول گزارش هر گونه فعالیت مشکوک به مالکان ساختمان یا افراد مربوطه است. برخی از این دستگاه ها فقط آژیر را پخش می کنند، در حالی که برخی دیگر برای تماس با شماره های ذخیره شده در حافظه در صورت نیاز طراحی شده اند. تجهیزات امنیتی شامل نورافکن های دوربین مدار بسته و سنسورهایی است که حرکت مشکوک را تشخیص می دهد.

سنسور زنگ ساختمان

معمولاً انواع مختلفی از سنسورها بسته به محل نصب و کارایی دزدگیر در یک خانه هوشمند مانند دزدگیر منزل یا دزدگیر دزدگیر اداری یا گروهی استفاده می شود. سنسورهای دزدگیر در انواع مختلف به دو صورت سیمی و بی سیم کار می کنند که برای نصب آنها نیازی به سوراخ کردن دیوارها، کف یا سقف ساختمان نیست. یکی از رایج ترین روش ها استفاده از آشکارسازهای حرکتی مادون قرمز در سیستم های اعلام سرقت می باشد. به طور کلی انواع سنسورهای اعلام سرقت عبارتند از:

• سنسور تشخیص حرکت

رایج ترین نوع سنسوری که برای زنگ امنیتی خانه هوشمند استفاده می شود، سنسور حرکت است که به چشم، رادار، PIR و غیره نیز معروف است. همانطور که از نام این سنسور پیداست، اگر فردی در محیط حرکت کند، متوجه می شود. دزد وارد می شود و به شماره های مورد نیاز پیام هشدار می دهد.

• سنسور مغناطیسی جی بو آلارم دیز

این مدل سنسور سارق برای کنترل باز و بسته شدن در و پنجره می باشد. برای امنیت بیشتر، این سنسور ورودی را می پوشاند و در صورت باز شدن درب و پنجره، زنگ هشدار را به صدا در می آورد.

• سنسور شوک یا سنسور لرزش

این سنسور به ضربه یا لرزش حساس است و بلافاصله فعال می شود. تصور کنید وجود این سنسور در طلافروشی بسیار مهم است، زیرا این سنسور در هر برخوردی فعال می شود، چه شیشه پنجره را بشکند، چه دیوار کناری را خراب کند و چه سقف مغازه را خراب کند.

• آشکارسازهای دود یا آشکارسازهای دود

در مکان هایی که آتش به سرعت گسترش می یابد، داشتن دزدگیر با دتکتور دود ضروری است. به عنوان مثال، در یک انبار کاغذ، تشخیص به موقع و هشدار آتش سوزی می تواند از صدمات میلیاردها تن جلوگیری کند و از هدر رفتن سرمایه جلوگیری کند. این سنسورها معمولاً به یک سیستم اطفاء حریق مرکزی متصل می شوند که توسط منبع تغذیه اصلی نیروگاه پشتیبانی می شود.

• سنسور تشخیص گاز شهری

این سنسور به افراد در مورد خطر نشت گازهای خطرناک هشدار می دهد و به ویژه برای افرادی که حس بویایی آنها ضعیف است ضروری تلقی می شود. البته برخی از گازها بی بو هستند. مثلا گاز مونوکسید کربن که بو ندارد اما گازی سمی و انفجاری است. دزدگیرهای دزدگیر در مناطقی که سنسورهای تشخیص گاز شهری نصب شده اند باید مطابق با استانداردهای ملی طراحی شوند. در غیر این صورت کار نمی کنند و فروش آنها جرم است.